KEMAHIRAN ASAS DALAM KAUNSELING
FROM: YOUR COUNSELLOR
TO: COUNSELLOR TO BE
Kemahiran mendengar merupakan
satu kemahiran asas yang perlu ada pada seorang kaunselor yang baik. Mendengar dengan
jelas akan membantu kaunselor memahami titik penting atau inti penting yang
cuba dijelaskan oleh klien. Apabila kaunselor mahir dalam mendengar maka
kaunselor akan dapat mengambarkan apa yang cuba disampaikan oleh klien walaupun
tidak dijelaskan dengan secara terbuka atau secara lisan oleh klien. Inilah yang dikatakan dengan "LISTEN TO WHAT PEOPLE DON'T SAY'. Dengan kemahiran
mendengar ini, klien akan merasa difahami dan dapat merasai suasana yang selesa
dengan kaunselor yang akhirnya dapat menimbulkan kepercayaan klien kepada
kaunselornya.
Mendengar bukan
bermaksud hanya dengan telinga tetapi mendengar dengan hati agar kaunselor
dapat memahami dengan jelas isi hati kliennya. Walau bagaimanapun, kemahiran
ini perlu disertai dengan kemahiran-kemahiran lain seperti kemahiran menyoal, kemahiran
melayan, kemahiran membuat rumusan, kemahiran refleksi, dan kemahiran-kemahiran
yang lain agar proses kaunseling dapat berjalan dengan jayanya.
Baiknya, kemahiran mendengar ini boleh digunakan oleh semua orang dan bukan hanya oleh golongan kaunselor sahaja. Ingat mendengar bukan hanya dengan telinga sahaja tetapi dengar dengan hati. Renung-renungkanlah.
Selamat mencuba!
~Always With Love~
No comments:
Post a Comment