Sunday, 5 April 2015

KEMAHIRAN ASAS DALAM KAUNSELING

1.       Sifat asas kaunselor:
a.       Menghormati klien
b.      Menerima klien tanpa syarat
c.       Dengar dan dengar (bukan hanya dengan telinga tetapi dengan hati)
d.      Sokongan/memberikan dorongan kepada klien.
e.      Tahu had keupayaan anda sebagai kaunselor.

2.       Kemahiran Asas dalam Kaunseling:

a.       Kemahiran mendengar – Mendengar boleh membawa kita kepada kemahiran-kemahiran lain. Sekiranya kita tidak dapat mendengar dengan baik maka kemahiran lain juga sukar untuk kita laksanakan. Kemahiran-kemahiran lain adalah seperti:

   i.      Kemahiran melayan
1.       Ekspresi wajah (muka)
2.       Tahap tenaga (SOLER): S - squarely, O – open posture, L – lean forward, E - eye contact,  R - relax

   ii.      Kemahiran parafrasa – menyatakan kembali kefahaman kaunselor terhadap cerita klien. Tujuannya adalah untuk:
1.       Memberi galakkan
2.       Meminta penjelasan
3.       Menyemak persepsi

  iii.      Kemahiran memfokus – menunjukkan bahawa kaunselor berminat dengan isu klien.
   iv.      Kemahiran menyoal
1.       Soalan tertutup
2.       Soalan terbuka: Memulakan sesi, Memperkaya perkongsian maklumat, Meneroka maklumat spesifik,  Tujuan penilaian masalah klien, Menentukan respon klien

   v.      Kemahiran pengstrukturan: Jangka masa, peranan kaunselor, peranan klien, kerahsiaan, merujuk pakar.

   vi.      Kemahiran refleksi
1.       Refleksi isi – not a parroting
2.       Refleksi perasaan
3.       Refleksi pengalaman

 vii.      Kemahiran konfrantasi

  viii.      Kepentingan kesenyapan – membolehkan klien berfikir

    ix.      Kemahiran merumus: Rumusan  kecil dan Rumusan  besar

     x.      Kemahiran penamatan
1.       Penamatan sesi
2.       Penamatan hubungan kaunseling

  xi.      followup

No comments:

Post a Comment